donderdag 18 december 2014

afasie ongewild afhankelijk

'maar ik weet het wel!!!' en 'moeilijk'. deze spraakuitingen hoef ik de persoon met een afasie niet te leren.

'ja!!??? wát ís dat nou???'

deze laatste spraakuiting komt van een filosofisch ingesteld persoon. met een zeer ernstige globale afasie. een afasie waarbij zowel het begrijpen als de spraakuiting ernstig is verstoord. 'verstoord' omdat een obstakel in het hoofd de wegen blokkeert.

het terrein van de filosofie. dáár waar geen bewijzen zijn maar een wéten. wéét ik? en als ik wéét wát weet ik dan.

dat is wat ik mis. het met elkaar van gedachten wisselen zonder gelijk te willen hebben of te willen krijgen. puur hersenspinsels uiten. filosoferen is denken. wát is denken. ik begeef me op gevaarlijk terrein. als ik dit schrijf denk ik: moet ik nu báng zijn. overal dreigt gevaar.ik zet de TV aan en word er niet vrolijk van. kzet hem dan ook snel weer uit.

filosoferen? kan ik dat in mijn eentje? ik ga uit van de zes denkhoeden van De Bono.



als ik uitga van de 6 denkhoeden van Edward de Bono dan kan ik dat. 


een volgende keer filosofeer ik verder. als je zin hebt denk dan met me mee. laat me weten welke hoed je op hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

mond-spieren hebben een geheugen

 Navillera Navillera is meer dan het ontvluchten van de werkelijkheid. 'Weten'   dat je geheugen achteruit gaat, het je naasten NIET...