zaterdag 27 december 2014

afasie en woordvinding

'weet jij hoe ik dat zo goed heb onthouden?', vraagt mijn tante. 'omdat op die datum Gerard en Rinie zijn getrouwd'.
geheugen en woordvinding. 'dat is een lastig woord', zegt mijn client. 'ik kan het niet onthouden'. bijdehand kom ik met 'de woordwolk'. 'waar denk je aan als je dat woord zoekt?, vraag ik. op het vel papier dat voor hem ligt vraag ik hem een cirkel te tekenen. aan de cirkel 'stralen'. aan de uiteinden de woorden die hij wel kan zeggen terwijl hij 'hét' woord niet vindt. 'hé!!!! dat deed ik vroeger met de leerlingen op school ook!!' meneer was leerkracht en heeft in dat vak een ruime ervaring. omdat hij vroeger 'alles' wist zit de afasie hem behoorlijk dwars. oprecht blij ben ik voor hem dat hij nu kan putten uit eigen ervaring bij het terugvinden van de spraak.



google 'woordwolk' of 'woordweb' onder 'afbeeldingen'.
mijn tante heeft zichzelf een ezelsbruggetje aangewend met data. ik google 'ezelsbruggetje' en ....



ik vond ook nog de site 'ezelsbrug'


leuk leuk leuk!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

mond-spieren hebben een geheugen

 Navillera Navillera is meer dan het ontvluchten van de werkelijkheid. 'Weten'   dat je geheugen achteruit gaat, het je naasten NIET...